Tomtom, Tomtom-up a poem ...
Vietnamese Int'l Poetry Society, 2008
tomtom,tomtom-up
a poem by martial sinda
translated by jeffrey reid
martial sinda [ 1935- ]
Silence,
Silence yet again,
Let's stop talking,
Let's stop shouting,
Because we're not free.
Because this is no longer our home.
O Africa gone by!
O Africa tamed!
O Africa, ohoayay! Our Africa.
Tomtom, tomtom-up
Don't stop, tontom up
Little bells, bell-up always, always.
Africa, land of sadness!
Africa land of bad backdrops!
Africa, land without joy, without dances, without songs!
Africa land of tears and laments ...
Tomtom, tomtom-up
Don't stop, tomtom-up
Little bells, bell-up, always, always.
O Amrstrong, looks at the Africa that sleeps,
Look at the Africa that doesn't move
Without your trumpet, without your soft blues, your jazz.
Tomtom-up, ohoayay, our Africa!
Trumpet, trumpet, O Armstrong, master of jazz,
Trumpet, trumpet and bring all of Black Africa back to life,
Trumpet, trumpet and wake up this sleeping Africa.
O soft trumpet of jazz!
O swinging xylophone!
O n'tsambi of the Congo!
O bards of my dear Dakar!
O the dancer Zannie Amaya de Bangui!
Until Africa is created anew
But always Black!
MARTIAL SINDA
(in" Premier chant du départ", Paris, Ed. Seghers, 1955)
Translated by Jeffrey REID.
Martial Sinda est né en 1935 à M'Bamou-Sind .(Région de
Kingala/ Congo.) Son père, qui était un chef matsouaniste.
Après l'avoir inscrit dans uneécole réservée aux Blanscau
Congo, l'envoie en France en 1948. Après avoir commence
ses études dans le Berry à la Châtre, le jeune Martial Sinda
s'instale définitivement à Paris. À Paris, il publie, en 1955
aux Éditions Seghers, le "Premier chant du départ". Le
"Premier du départ" fu^t le premier receuil des poèmes publié
par un Congolais. En 1956, son receuil de poèmes obtint
le Grand Prix de l'Afrique Équatoriale Francaise et fu^t reédité.
Aujourd' hui, Martial Sinda est Mai^tre de conférences titulaire
en histoire contemporaine à la Sorbonne Nouvelle. Il est
l'auteur de nombreux ouvrages historiques dont "le Messia-
nisme Congolais et ses Indicences Politiques" (Paris, Payot,
1972) qui est unanimement reconnu comme étant un ouvrage
de référence.
(p. 623 - CỤM HOA TÌNH YÊU/ FLOWERS OF LOVE/ FLEURS D' AMOUR)
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